Acrogymmen - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Yonina Sint Jago - WaarBenJij.nu Acrogymmen - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Yonina Sint Jago - WaarBenJij.nu

Acrogymmen

Door: Yonina

Blijf op de hoogte en volg Yonina

10 April 2008 | Brazilië, Fortaleza

De afgelopen weken heeft het hier best wel VEEL geregend...:( jammer genoeg. Meestal wel s'avonds gelukkig, maar als gevolg van al deze regen is het veld waar we altijd op 'spelen' helemaal verzopen zowat...en zwemles kon net niet...dus moesten we naar binnen. Niet altijd heel erg leuk,maar we hebben er toch iets leuks van gemaakt. 28 actieve kids in een kamertje van 3 bij 5 is niet altijd een pretje, maar roeien met de riemen die je hebt! Dus hebben we afgelopen weken veel acrogym,stoeispelen, kleine spelletje en bordspelen en tekenen gegeven. Wat eigenlijk heel goed ging allemaal. Mijn portugees gaat nu echt heel goed, kan bijna alles vertellen wat ik wil en meestal ook nog eens in goed portugees! :) Yeah! Dus het lesgeven gaat ook steeds soepeler en veel leuker! De kids krijgen steeds meer respect voor me dus gaat ook telkens weer wat makkelijker. Want het is af en toe wel erg moeilijk om hier iedereen stil te krijgen. De meeste kinderen wonen de helft van de dag gewoon 'op straat' en hebben thuis weinig tot geen regels, dus een echte opvoeding hebben ze niet, dus is het een beetje moeilijk voor ze om zich opeens aan de regels te gaan houden,maar met een beetje doorzettingsvermogen en GEDULD kom je erg ver ! En dan heb ik ook nog eens een aantal kids in de groep die wat extra energie vergen. Zo heb ik een jongentje die helemaal in zijn eigen wereldje leeft, als iedereen zit gaat hij nog eens een beetje rondspringen en blijft je alleen maar lachend aankijken en heeft het helemaal niet door dat ik nou wil dat hij gaat zitten zoals de rest,of als ik een spel uitleg gaat hij helemaal iets anders doen dan sta je ook maar een beetje te kijken en af te vragen...hoe moet ik dit aanpakken...dan maar weer even bij je roepen en 1 op1 het spel weer uitleggen om daarna weer wat te gaan rondhuppelen alsof hij een kikker is...hahaha ik heb er maar veel geduld mee en blijf er maar een beetje mee lachen! Soms wordt je er een beetje gek van want dan zijn er nog 10 die wat extra aandacht nodig hebben en nog 15 anderen die gewoon willen spelen! Dus makkelijk is het niet altijd, maar leuk zeer zeker!
Maar om terug te komen naar de lessen, ik heb dus acrogymlessen gegeven en heb het resultaat op mijn camera staan en ik was super trots op mijn kids!Het ging echt super goed en ze vonden het allemaal geweldig !! De foto's staan hieronder! Dus echt mooi om te zien! Ik heb ook meteen eenposter gemaakt en heb ik bij ARCA zizi opgehangen zodat de kinderen zichzelf een beetje kunnen zien en ook trots op hunzelf kunnen zijn, dan kunnen de ouders het ook allemaal zien !Vonden ze ook erg mooi!
Dus met de lessen en de kids gaat het echt heel erg goed en leuk hier! Het is af en toen wel heel erg vermoeiend en ben na een hele dag hier zitten ook echt even aan rust toe.
Met de medewerkers van ARCA kan ik ook erg goedomgaan. Ik kan natuurlijk niet met iedereen even goed omgaan, dan zit er natuurlijk weer een te zeuren en bla bla bla, maar ja zo gaat het soms als je met mensen moet samen werken ;), maar over het algemeen gaat het super! Gaat nog steeds heel erg goed samen met Mara en Fred, en met de andere medewerkers kan ik het ook super vinden!
Met het softballen gaat het nu even wat minder, door de regen. Ook bij Pater Jan staat het veld zowat onder water dus ook lastig. En kan niet zomaar even zeggen ja kom maar hierheen want hier is er wel een veldje. Maar komende zaterdag gaan we erweer vol voor en dan hebben we ook een groepje ouders die mee willen doen!! Dat vond ik super leuk !! We waren namelijk op een zaterdag aanwezig bij de ouderbijeenkomst van Zizi, dus dan komen alle ouders bijeen en dan wordt er gewoon een thema besproken om ook de ouders wat te helpen, want ook de ouders hebben soms hulp nodig. Nou toen moestik even een toespraak houden in het portugees..uhm..en het thema van die dag was vrijwilligers werk, dus kon ik mezelf voorstellen en kon ik meteen over mijn vrijwilligerswerk hier in Brazilie gaan hebben. En ik had toen ook over softbal gesproken en toen zei een ouder dat zij het ook wel zou willen doen en toen had ik ze maar allemaal uitgenodigd voor het softbal toernooi een een aantal lesjes, alsof ik nog niet genog te doen heb,maar ik vond hetzo mooi en leuk dat de ouders ook gewoon wouden softballen dat ik het niet kon laten hun niet een paar lessjes te geven. Dus dat wordt grappig komende zaterdag.:)

En ik zit al over de helft !!!! Gaat vet snel !! We zitten hier nu al iets langer dan 3 maanden!! Over anderhalve week krijg ik vistie van zus en broer-lief met aanhang en Lopez! Heb daar echt heel veel zin in! Dus gaat allemaal snel hierzo! Maar ik vermaak me prima!
Heb softbal fotos bekeken van Twins bij het TTT toernooi en merk toch dat ik softballen toch wel erg mis! Lekker softballen en mijn teampjes ook wel!

Nou ik stop er weer mee. Ik ben ook nog op een buggytrip geweest kijk maar naa het filmpje,maar daar lul ik wel een anderen keer weer over, anders wordt het weer erg lang! En ik moet weer de deur uit!

Tchau pessoal!
Beijos!

  • 11 April 2008 - 03:10

    Mama:

    Het is alweer laat maar heb wel tijd ervoor genomen om alles te lezen. De foto's willen nog niet open gaan maar dat komt ook nog wel. Ja je bent erg druk maar moet ook voldoening geven alles wat je voor deze kinderen doet. Ga zo door meisje, je bent een kei.
    Dikke kus.

  • 11 April 2008 - 08:07

    Yira:

    Zus, Je leert die kids dingen doen die jij ook altijd deed. Ze zijn net jouw!!En dan, woow kijk kijk, master!! hahahha
    Leuke foto's man. En idd goed idee een poster van te maken.
    Hombo nog net iets meer dan een week en dan zijn we er!! Kan niet meer wachten en iedereen hier is jaloers op me dat ik ga. Tot snel!!
    Muito bem

  • 11 April 2008 - 14:10

    Femmie:

    Harstikke leuk bericht en foto's dit is echt iets voor jou, je eigen ik komt naar boven. great, geniet en leer er veel van. Groetjes van ons uit Aruba.

  • 11 April 2008 - 16:07

    Janny:

    Zo dat jij dit allemaal kan, je stijgt boven jezelf uit.Ik ben super trots op mijn nichtje, die zoveel kinderen, die geen kans hebben nu door jullie veel leren en doen.Super leuke foto'S GA ZO DOOR jULLIE ZIJN GEWELDIG.

    DIKKE KNUFFELS JOOP EN JANNY

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yonina

Ik ga samen met 2 medestudenten voor 6 maanden naar Brazilie. Daar ga ik in de sloppenwijken van Fortaleza sportontwikkelingswerk doen. Dit werk ga ik doen met de organisatie ARCA.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 87
Totaal aantal bezoekers 17599

Voorgaande reizen:

03 Januari 2008 - 18 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: