Updatetje - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Yonina Sint Jago - WaarBenJij.nu Updatetje - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Yonina Sint Jago - WaarBenJij.nu

Updatetje

Door: Yonina

Blijf op de hoogte en volg Yonina

03 Juni 2008 | Brazilië, Fortaleza

Nog maar 1,5 maandje...gaat allemaal erg snel!En ik ben no lekker aan het genieten!

De lessen in de wijk, Zizi Gaviao, gaan steeds beter en het gaat echt lekker met de kids. Je ziet de kinderen groeien en je kan weer steeds iets meer geven aan de kids. Laats was ik weer lekker aan het les geven en had ik even wat tijd om erover na te denken en dan is het toch heel erg gek om te denken dat ik in Brazilie in het Portugees les aan het geven ben. En als ik dan kijk naar de omgeving waar ik les geef dan is het ook erg gek. De laatste tijd geef ik les langs de spoorweg, en dan bedoel ik ook echt er langs, als er een trein komt komt hijzo'n 3 meter langs ons rijden. Dat voelt voor mij nu best ''normaal''. Dan hoor je de trein aankomen en dan moet je even zorgen dat alle kids ver van het spoor zijn dan komt die trein langs en de les gaat weer lekker verder! Of als er weer eens een paard door het veld heen draaft dan is het ook even aan de kant gaan...kijken..is alles weer veilig...dan gaan we weer lekker verder. Al deze dingen zijn hier wekelijks aan de orde is nu ook niet meer als normaal, maar als ik er dan even aan denk dan is het toch allemaal erg raar!
Zo waren we een keertje 'brincando na rua'(project waarbij we met een busje naar een wijk rijden en dan op straat op op een pleintje lessen gaan geven) aan het doen. Bij deze locatie was er geen pleintje of niks, dus moesten we midden op straat gaan spelen, erg leuk! Best veel kids en de ruimte was wel ok. Maar dan komt er opeens zo'n verdwaalde wilde muilpaard op weg, een klein jongentje die hem probeerd tegen te houden, wat natuurlijk niet lukt. Daarna helpt zijn zus hem even en nog is het erg moeilijk en worden ze een beetje mee gesleurd. Iedereen dus aan de kant. Het paard was daarna weer snel weer weg, maar kwam later weer aan met een kar achterop, met iemand erin (niet dat dat veel uit maakte), en kwam dwars door ons heen. Iedereen snel aan de kant, maar er was nog materiaal op de weg, dus ik snel materiaal pakken en probeerde een pilon te redden, maar dat beest kwam recht op mij af dus ik kon nog net de pilon aanraken en het viel om en het werd net niet plat gereden. Maar dit soort dingentjes maak je dus hier mee, erg grappig!

Met het softballen gaat het hier nog steeds niet zoals ik het zou hebben, ik wordt er een beetje triest van. Het veld is nog steeds niet goed, dan schijnt de zon 3 dagen en dan gaat het s'avonds weer regenen, dus schiet nog steeds niet erg op. Ik ben al wel bezig met het aangepaste plan,maar dat ziet er ook niet al te goed uit, maar we blijven proberen hierzo, ik heb nog meer dan een maandje dus moet me lukken!!

We zijn afgelopen zondag met z'n 4'en (Mara, Fred, Pelle en ik) naar de Beachpark geweest hier in Fortaleza. Was weer super leuk !! Echt een heel leuk park !! Super leuke glijbanen!! Hele enge en ook gewoon hele leuke!! We hebben ons de hele dag prima vermaakt, hebben nog 2 Nederlandse jongens ontmoet en hebben na de beach park nog lekker caipirinhas (met sprite haha) gedronken.

Deze week is erook een nieuw project van start gegaan bij ARCA. Er zijn een aantal jongeren van de wijk die de kans hebben gekregen om opgeleid te worden als sportbegeleider (soort van Cios) en die gaan dan vervolgens voor ARCA werken in andere wijken. Ze lopen nu een soort van 'stage' bij ons. Ze moeten onze lessen observeren en alles wat hun opvalt opschrijven. Heel leuk en goed project! Ik hoop dat het allemaal goed gaat lukken!! Het duurd nog 5 maanden, dus ik zal het niet allemaal meemaken, maar zal zeker allemaal goedkomen en de sportbegeleiders!

Verder heb ik niet veel super nieuwtjes....Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin...mis het softballen wel...mis mijn vrienden e familie soms....maar voor de rest heb ik het hier helemaal naar mijn zin !!


Nou ik zal stoppen met Lullen!
Ik zal wel wat foto's weer plaatsen!

Oh ja!!! We hebben ook een lekkere BBQ gehad op het strand. We hadden een vrije dag, dus heb ik even geregeld dat iedereen naar het strand kwam en we hebben lekker geBBQ'd!! Was er gezellig en leuk met alle medewerkers van ARCA!!
A BOA VIDA!!

Oh ja...en dat ben ik ook effe vergeten! We hebben weer een oudervergadering bijgewoond, alleen is mij gevraagd om een spel te doen met de ouders die ook met de kinderen gedaan wordt, dus natuurlijk een aantal leuke estafettes bedacht voor de moeders. Het was een succes!!De ouders vonden het natuurlijk niet allemaal leuk, maar degene die wel meededen vonden het geweldig! Heb weer veel moeten lachen!! het is echt een hele andere werled hierzo! Je had ze moeten zien gaan !! HAHAHAH En daarna hadden we ook nog even gesprekken met de ouders, toen mochten de ouders alles aan ons vragen over hun kind etc etc...Maar dat gaat hier natuurlijk heel anders. Jij ga daar zitten jij daar en jij daar en dan even roepen welke groepen je lesgeeft en dan komen ze veznzelf wel. Erg leuk dei ouders. Ik vond het soms wel spannend om dingen over het kind te gaan vertellen, want er zitten er wel een paar etters bij, maar dat viel allemaal gelukkig erg mee, en ik heb gemerkt dat er over alle kinderen wel iets heel ergs positief valt te vertellen en leuke ervaringen met hun heb, dus dat was ook erg leuk!
Nou nu stop ik er wel echt mee!
Laterzzz peeps !!

xxx
Yo

  • 03 Juni 2008 - 20:48

    Tijn:

    Yonina,
    Klinkt echt super leuk allemaal!!
    Klinkt erg leuk en leerzaam al die projecten die je aan het doen bent. Is wel iets anders dan in NL.
    Geniet er nog volop van, de tijd gaat erg snel. Ben alweer een maand terug in het koude NL :s
    Veel plezier nog! xx

  • 03 Juni 2008 - 21:16

    Femmie:

    Leuk hopor al doi ervaringen. Op het ogenblik zijn oma, nellie en corrie hier dus een gezellig huis vol en je moeder die ook iedere dag even komt buurten. Zeg groetjes en veel plezier.

  • 03 Juni 2008 - 23:42

    Peter:

    Leuk weer wat van je te vernemen. Ook ben ik blij voor jou dat je het zo naar je zin hebt.
    Leuk ook al die foto's.
    Ik zie je hebt al verschillenden geleerd om hun tong uit te steken voor de foto :)
    Goza e ultimo simanan ku ta keda

    Groetjes

  • 04 Juni 2008 - 01:59

    Mama:

    Ik zie een heel donker meisje met lange haren!!! Is dat mijn dochter, dacht ik? Ja HELEMAAL. Schat je bent zo geweldig bezig, een voorbeeld voor velen, ga zo door, ik ben trots op je!Love you.

  • 04 Juni 2008 - 03:49

    Evy:

    Hahah, doe weleens normaal op die foto's :P wega wega, je foto's zien er allemaal super leuk uit :) anto bo ta blanco yiuuu :P mi ta haya bo mag di bira maaaaaaaaaaaaaaaaas bruin ainda hahahah :P ..hey, meisje, just pasa cuminda un rato anto sigui enjoy it. It seems you're doing a great job with the kids.. kusjes :)

  • 05 Juni 2008 - 10:47

    Maartje (FSH):

    Hey Yonina,

    knap hoor, dat je die ouderavond mee hebt gedaan. Je Portugees moet intussen wel erg goed zijn. Complimenten. En inderdaad grappig; die dingen die je tijdens het lesgeven meemaakt. In Ethiopie moesten wij ook de geiten van het veld jagen...haha.
    Geniet van je laatste maand en succes met het softballen daar; hopelijk gaat het allemaal nog lukken.

    Grtjs, Maartje

  • 05 Juni 2008 - 11:09

    Sjuul:

    Djoooo querida, Beleza?

    Posso escrever tudo em portugues agora neh? Eu to bem dentro o trajecto agora, dando aula nas praças em amsterdam, trabalhando nas festivals pelo Holanda e encontrando as pessoas com quem eu vou viajar. Porra menina, nao podia me ter avisado que era tantas coisas?!!!! Haha;-) Vc se deixo ficar robada duas vezes?? QUe isso menina, eu tinha que ter te encinado capoeira para de defender tambem neh? :-P Eu ouve do Formado Marcão que vc trainou em capoeira na escola dele? Ele te reconhecia num foto quando ele tava na minha casa umas semainas passada! Bem, tenho muitos outros perguntos para vc, mais melhor para deixar quando vc voltou, se nao vc fica gastando demais do seu tempo no Brasil!!
    Beijão e se curti muito aí ainda!! XX

  • 06 Juni 2008 - 06:24

    Yira:

    Zus, Ja al die rare normale dingen die je daar mee maakt zijn me ook opgevallen. Ik keeek er toen al van op, maar was ook de enige. Normaal dus dacht ik, hahahaha. Hey mijn ticket is geboekt, ga 16 juni naar cur. Zal er zeer waarschijnlijk niet bij zijn als je terug komt. Maar Je weet, Yarvell mag je gaan fastidieren!
    Muito bem, pega un omnibus! HEeheheheh, suco de graviola. Snap je hem, dingen die ik nog heb kunnen onthouden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yonina

Ik ga samen met 2 medestudenten voor 6 maanden naar Brazilie. Daar ga ik in de sloppenwijken van Fortaleza sportontwikkelingswerk doen. Dit werk ga ik doen met de organisatie ARCA.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 17648

Voorgaande reizen:

03 Januari 2008 - 18 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: