Hier ben ik weer!! - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Yonina Sint Jago - WaarBenJij.nu Hier ben ik weer!! - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Yonina Sint Jago - WaarBenJij.nu

Hier ben ik weer!!

Door: Yonina

Blijf op de hoogte en volg Yonina

18 Mei 2008 | Brazilië, Fortaleza

Nou!!! Daar gaan we dan weer !! Dat is LANG geleden!!
Er zijn dan ook een HELEBOEL dingen gebeurd!!
Ik zal maar gewoon ergens beginnen!

Nou, 4 weken geleden zijn Yira & Yarvel, Javier & Jolien en Lopez op bezoek geweest bij mij. Ze zijn hier voor 2 weken gebleven. Ik was echt heel erg blij ze allemaal weer te zien! En we hebben het ook echt heel erg leuk gehad. Wel was ik heel erg vermoeid toen ze weg zijn gegaan, maar dat hoor ook bij. We zijn nog naar best veel plaatsen in Brazilië geweest en hebben vele mooie dingen gezien. Zo is iedereen aangekomen in Natal, dus eerst daar nog een paardaagjes rond gelopen. Leuke tochtjes gemaakt met de buggy, wandeling gemaakt naar het Nederlandse Fort en lekker op het strand en in het zwembad gelegen. Wel hadden we 1 HELE dag regen, maar dat hield ons niet tegen om met de buggy te gaan trippen! We zijn toen met een kabelbaan bij de duinen naar beneden gegleden en van een ‘’glijbaan’’ naar beneden gegleden, echt heel erg stijl was dat!! Ik vond het nog best eng, maar was natuurlijk lekker als je eenmaal beneden bent! Hahaha De buggydrivers waren die dag ook heel erg gezellig en gingen dus ook echt lekker door de duinen crossen en van steile heuvel naar beneden rijden of er gewoon schuin overheen rijden en dan zo dat je net niet over de kop gaat, dus dat was ook weer erg LEUK!! Hahaha Niet Yira? Lopez? Hihi
Nou van Natal zijn we naar Canoa Quebrada gereisd (6 uur), dat is een strand net buiten Fortaleza. Nou daar was het natuurlijk ook heel erg lekker. Daar hebben we lekker aan het strand gezeten en zijn daar ook even met de buggy gaan touren, weer mooie dingen gezien en weer met een kabelbaan naar beneden gegleden!! Lekker !! En natuurlijk weer lekker aan het strand gelegen. Maar daar hebben we toch ook iets meegemaakt, lachen! Nou het is hier nu laagseizoen, dus weinig toeristen, dus toen wij om een uur of 10 op het strand aankwamen werden we echt AANGEVALLEN door allerlei mensen die allemaal dingen te verkopen hadden. We zijn meer dan een half uur bezig geweest om iedereen die kwam weer subtiel weg te sturen. Als er weer 1 weg was kwam de andere al! Pff…vond het wel lachen, voor1 keertje, want na een tijdje heb je het wel weer gehad.
Nou na Canoa quebrada zijn we naar Fortaleza gegaan. Naar mijn stadje, mijn huisje. Met z’n allen op mijn kamer geslapen. En ik had 2 1-persoons bedden. Dus de twee koppels op de bedden en Lopez en ik lekker in een hangmatje zowat schuin boven hun geslapen!! Erg knuw en gezellig allemaal !! Studentstyle!! In Fortaleza de stad een beetje verkent, bij ARCA geweest, in de wijk geweest en in de stad geweest.
Daarna zijn we naar Jericoacoara gegaan. In Jeri hadden we een erg gezellig hotelletje geregeld. Daar lekker aan het strand gelegen, we hebben geprobeerd wat te surfen en bodyboarden, maar niet echt heel erg succesvol. Javier en Jolien zijn nog even gaan windsurfen, maar er was niet echt heel erg veel wind..helaas..ook hebben we nog even een tripje gaan doen te paard, dat was ook heel erg leuk, want deze Braziliaanse paarden de deden niet altijd helemaal wat je wilde, dan was je langzaam aan het stappen en van het ene op het andere moment denktie…nu ga ik even galopperen!! Dus dat zat je weer even op dat paard te stuiteren en dan weer niet. Maar het was echt heel erg mooi, groen gras, blauw water, witte duinen en een mooi dorpje met bijna alleen maar rode daken. Erg mooi dus allemaal. Ook hebben we er erg lekker gegeten, maar wel altijd erg grappig!! Zo zijn we een keertje naar een restaurantje geweest, wij als enigste klanten, maar iemand had gezegd, daar is het lekker en goedkoop, dus wij daarheen. Nou wat er op de kaart stond hadden zij niet allemaal. Wij dus iets betsellen dat ze wel hadden, ook wat drinken besteld enzo. Nou wat er toen gebeurde..stonden we echt van te kijken…..1 vrouw ging even wat vlees kopen in een winkeltje 2 huisjes verder….1 vrouw ging even onze drinken kopen aan de overkant bij een supermarket. Toen vroegen wij voor ijs…dat werd ook even gehaald…HAHAHAHA niet te geloven, al ons eten werd gewoon even gekocht en even laten was het eten klaar en konden we eten…echt bizar!! Hahaha Ook gingen we een keertje lekker hamburgers bestellen. Het duurde allemaal wel heel erg lang, maar ja we hadden erg honger en hadden zin in hamburgers, dus was het wel waard. Na een halfuur ofzo kregen we dan eindelijk onze hamburgers…zag er allemaal HEEL erg lekker uit. Was een super huge hamburger dus eerst door de helft snijden en happen…hmmm….toen ik voor de tweede hap ging zag ik iets raar…keek nog even goed, was het gewoon een wel 5 cm lange groene RUPS!!!!!! Ik zo van WTF IS DIT !!?? Iedereen om mij heen meteen alles uit hun mond spugen toen ze het zagen…HAHAHAHAHAHAHAHAH Dat was echt grappig! Niemand wou nog wat eten, de sla zag er ook niet echt smakelijk meer uit enzo..dus wij terug gegeven, de rekening gevraagd en wegwezen. Yarvell was de rest van de dag nog bezig met het uitspugen!! HAHAHAHAHAHA .
Nou na Jeri zijn we terug gegaan naar Fortaleza, daar zijn we dan even naar de surfschool van ARCA geweest en even daar aan het strand gelegen. Nou ja…we waren die ochtend op 5.30 in Fortaleza zijn lekker gaan ontbijten en zijn toen gelijk doorgegaan, dus het was meer slapen op het strand. Toen gebeurde het……….:-(…………Yira en ik waren nog wakker en de rest lag een beetje te slapen en chillen, dus wij met z’n tweeën naar de surfschool, de coördinator van de surfschool die zei tegen mij laat niet de spullen hier achter dieven bla bla bla, dus ik dacht misschien handiger om ze mee te nemen, we waren met een wat grotere groep. Nou daarna met surfplank terug naar het strand, de rest was al iets wakkerder, maar de helft sliep nog. Ik wat surfen en daarna samen met javier en jongen van de surfschool de surfplank teruggebracht. Toen we daarna met de tas terugliepen met z’n 3-en zag ik al 2 jongens in mijn ooghoek wat te geïnteresseerd naar ons kijken wij aan de andere kant van de weg gaan lopen en wat sneller lopen oen zij overstanken wij ook oversteken en net toen we zowat op het punt stonden om weg te rennen braken de jongens een fles kapot op de weg en renden achter ons aan met die gebroken fles…..dus maar stoppen en afgeven die tas…..weg cameras….weg telefoon…weg foto’s van de vakantie….;-(…..en nog wat andere spulletjes…..wij natuurlijk erg geschrokken. Meteen even naar de politie, maar die was natuurlijk aan het lunchen dus dat was even wachten. Toen ze eindelijk kwamen vroegen ze of we even mee wilden om daar te gaan rondrijden om te kijken of we de jongens konden herkennen. Toen zijn Javier en ik even meegegaan. Nou….ik vond dat NOG enger dan het beroofd worden zelf….dan cross je een beetje door de favelas…de politie met zijn wapen gewoon in zijn hand en uit het raam zodat iedereen dat kon zien…echt niet relaxed…maar ja…natuurlijk niemand en niks gezien dus gewoon maar naar huis en naar het politiebureau. Dus dat was wel even wat minder…maar ja….wij zijn ongedeerd gebleven en dat is en blijft toch nog altijd het belangrijkst…maar toch HEEL ERG VERVELEND GRRRR kan er nog steeds boos van worden brr.
Maar iig, de volgende dag een auto gehuurd en zijn naar Guaramiranga gereden, de bergen in. Daar in een mooie herberg hotelletje, waar ik ook al eerder in was geweest. Erg lekker en rustig, HEEL erg lekker gegeten. Een wandelingetje gemaakt naar een waterval even lekker erin gezwommen, we zijn naar een cachaça fabriek gegaan, heel erg interessant! Echt heel erg veel dingen weer gehoord over Brazilië en zijn geschiedenis. Maar echt raar, de geschiedenis die wij op Aruba en Nederland krijgen is altijd heel erg ver weg in het verleden, maar hier is het gewoon nog maar 1 generatie terug…best raar en erg interessant.
Nou na Guaramiranga weer naar Fortaleza en daarna waren ze weg….is iedereen weer naar Natal gegaan, want daar moesten ze op het vliegtuig gaan….toen had ik nog 1 dagje om even wat tot mezelf te komen en een beetje rust te nemen, want de volgende dag ging in weer zeer vroeg samen met Fred en zijn familie de AMAZONE in.
Was na die ene dag ‘rust’ nog best moe en had er nog niet heel erg veel zin in, maar eenmaal in het vliegtuig vond ik het toch weer spannend. Toen we daar aankwamen viel het allemaal heel erg tegen, het hotel was echt midden in het centrum, een hele drukken dichtbevolkte stad is Manaus….dus je had niet echt het gevoel van…yeah ik ben in de amazone! Maarja, alleen slapen moet je daar doen.
Toen zijn we de eerste avond al meteen op pad gegaan. We zijn toen krokodillen gaan vangen!!!!!!! Nou ja…de gids iig! Hahaha Het was al helemaal donker en dan ga je met een grote lamp over de rivier schijnen en dan geven de ogen van de krokodillen licht dus dan weet je dat er eentje ergens in de buurt is. Toen hadden we er 1 gespot die gevangen kon worden dus meteen erop af en na 15 minuten had ik een krokodil in mijn handen!!!!!!!!!!WHAAAAAAAA!! Super spannend natuurlijk! Snel foto gemaakt toen begon hij tegen te werken en heb ik hem maar snel teruggegeven! Hahahaha Maar het staat op foto!! Een hele verhaal over krokodillen gehad van de gids, weer erg interessant, we hadden echt een hele leuke en goed gids! Naarna nog even zoeken en toen maar terug naar het hotel. De volgende dag hadden we een citytour, gingen we een beetje de stad verkennen in een busje, op zich best interessant allemaal, maar niet echt heel erg spannend. In de middag even wat in de stad rondgelopen. EN toen was de dag weer voorbij. De volgende dag zijn we naar de encontro das aguas geweest. In de Amazone heb je 2 rivieren, de rio Negro en de amazone rivier. De rio negro is zwart, zoals zijn naam al zegt en de amazone rivier is bruin. Ergens komen ze elkaar tegen en ze mixen niet meteen, dit komt door de snelheid verschil en de temperatuur verschil, dus als je daar bent zie je echt bruine en zwart langs elkaar stromen en dan ben je ergens in het midden van de rivier. Erg mooi om te zien! Om daar heen te komen hadden we ongeveer een trip van 1.30 uur langs de kust van manaus, nou ja…alleen maar schepen en havens enzo gezien, dus niet echt heel erg mooi. Daarna zijn we grote waterlelies gaan bekijken! En een tochtje in een klein bootje gemaakt. Natuurlijk weer erg mooi om te zien! Daarna maar weer met de terug reis beginnen en toen was weer de dag om.
De dag erop zijn we watervallen gaan bezoeken, dat was weer 2 uurtjes in de bus. De watervallen waren echt HUGE !!!!!!! Echt HEEL veel water kwam er daar naar beneden. Ik had bikini en alles aan klaar om ta zwemmen, maar zelfs ik durfde het niet, de stroming was echt te gek…heel jammer dus. Maar echt heel erg mooi weer. Na 2 watervallen lekker eten en maarweer richting hotel, en toen was de dag weer om. Oh ja, moet ik ook effe erbij zetten. Bij de watervallen is teske boven op een brug haar slipper kwijtgeraakt en is in het water gevallen, nog even gerend om het te proberen te redden, maar zonder succes. De rest van de dag dus op 1 slipper HIHI. En ik dacht dat ik tarzan wel na kon doen aan een dunne liaan….maar je raad het al….ik was natuurlijk veelste zwaar voor die liaan en van het ene op het andere moment zat ik op mijn kont op de grond! Hahaha I still got it ! hhaha
Nou en de dag erop was het weer tijd om terug naar Fortaleza te gaan.
Einde vakantie!! Het zondag lekker rustig aan gedaan en ben maandag weer begonnen met werken. Vond het lekker om weer aan de slag te gaan met de kids! Weer in het ritme komen en ik had de kids en ARCA toch ook wel een beetje gemist!
Nou fotos heb ik van de vakantie van broer en zuslief nog niet…jolien had nog een paar fotos gemaakt en Lopez ook, maar die heb ik nog niet. En van de Amazone krijg ik ook nog van Teske…heb er alleen een paar van Fred, die zal ik er dan ook opzetten,maar de andere komen nog wel!

Nou de afgelopen week niet echt super spannende dingen geberud, gewoon weer lekker lesgegeven en een beetje rustig aan gedaan.

Nou dat was het dus dan weer voor deze keer.

Nou ik zal niet meer zolang op me laten wachten! Ga het weer wat bijhouden!!
Nog maar 2 maandjes en ik ben weer in Nederland! Heb gehoord dat het daar ook lekker weer is !! Nice!!! Zo houden voor als ik terug kom!!!

Beijos !!!!!!!



  • 18 Mei 2008 - 11:34

    Teske:

    Leuk verhaal:)..MAAR MOEST DAT VAN MIJN SLIPPER ER NOU PER SÉ IN GGRR hahaha.. Vond het erg gezellig met je en het mooiste was je tarzan actie wahahaha..ik heb daar nog wel een mooie foto van..
    Ik weet niet of ik die foto's kan mailen?? moet je anders maar keer je email geven!
    Geef Fred een dikke kus van me!
    Liefs, Teske

  • 18 Mei 2008 - 13:36

    Mama:

    Wat een heerlijk lang verhaal ,maar dat hebben wij verdiend! Leuke foto's, ben er echt voor gaan zitten.
    Ja nog twee maanden en die gaan snel wanneer je het naar je zin hebt. Dus goed je best blijven doen voor de kinderen daar en nog even heel veel genieten.Tot gauw horens,
    Dikke kus,
    Mama

  • 18 Mei 2008 - 18:00

    Trudi:

    Nounou..jou spulle dus ok weg!
    Ben inmiddels 3 weke trug van Aruba en k heb HEIMWEE!!!
    Dat jij 4 jaar in NL kan wonen zeg.. maar praten over n paar maandjes snel n x'tje bij! Benieuwd naar alle verhalen!
    Dikke kus,
    Tru

  • 20 Mei 2008 - 11:52

    Jeanne:

    Jeetje yo
    wat een heftige verhalen!
    Wel voorzichtig doen hoor wil wel dat je heel terug komt.
    Maar ik ben zo jaloers op je wat genieten dat je al die dingen doet!
    Ik mail je

    liefs jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yonina

Ik ga samen met 2 medestudenten voor 6 maanden naar Brazilie. Daar ga ik in de sloppenwijken van Fortaleza sportontwikkelingswerk doen. Dit werk ga ik doen met de organisatie ARCA.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 17603

Voorgaande reizen:

03 Januari 2008 - 18 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: