Alweer een berichtje uit het verre Brazilie! - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Yonina Sint Jago - WaarBenJij.nu Alweer een berichtje uit het verre Brazilie! - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Yonina Sint Jago - WaarBenJij.nu

Alweer een berichtje uit het verre Brazilie!

Door: Yonina

Blijf op de hoogte en volg Yonina

23 Juni 2008 | Brazilië, Fortaleza

Hier weer een berichtje uit Brazilië!

Ik kom net terug van mijn verjaardagsfeestje! Het was super gezellig!! Val (werkt ook bij ARCA) was de 19de jarig dus hebben we besloten samen een feestje te geven. Het is een feijoada feestje geworden. Feijoada is een GROTE ZWARTE BONEN PRUT! Niet te geloven wat er allemaal in wordt gegooid, maar uiteindelijk is het over heerlijk. Om een beetje het idee te krijgen…er worden varkenspoten ingegooid, varkens staarten, iets van de maag, spek, worst en dan bonen en nog een aantal lekkere dingentjes! HAHAHA Maar echt lekker ! Nou iedereen van ARCA zowat uitgenodigd, natuurlijk is niet iedereen gekomen, maar het was echt heel erg leuk. Heb me echt goed vermaakt! Ik heb een beetje gesupevised bij het koken, want echt helpen kon ik niet en we waren al met veel ( Fabi, Fatima, Chita en Val) dus ben ik maar blijven kijken, maar natuurlijk werden er heel wat biertjes gedronken dus was erg gezellig. Dat was zaterdag avond,maar voordat ik daar aankwam zijn we natuurlijk naar de voetbal wedstrijd geweest…..:-(….wat was dat een tegenvaller…maar ja…niks aan te doen. Wat wel heel erg leuk was is dat we naar een Holland kroeg zijn geweest hier in Fortaleza om naar de wedstrijd te kijken dus was wel erg gezellig en na de wedstrijd natuurlijk even blijven hangen en lekker naar Nederlands muziek geluisterd en meegezongen. Ik stond er echt van te kijken hoe leuk ik het vond om even Nederlands muziek te luisteren! Normaal als ik in Nederland ben en naar de kroeg ga dan vind ik het wel leuk om een Nederlands liedje te horen, maar na de 3de liedje heb ik zoiets van nu is het wel weer genoeg geweest, maar hier vond ik het alleen maar super leuk! Hahaha Komt ervan als je al meer dan 4 jaar in Nederland woont!! Dus toen stond ik daar samen met Mara en een andere mevrouw Brabant van Guus uit volle borst te zingen!! HAHAHAHA Lekker !!! Dat maakte heel veel goed voor het feit dat Nederland had verloren.
Nou om weer terug te gaan naar de feijoada, het was erg gezellig, ik heb lekker gevoetbald met de kids die er waren en lekker gegeten en lekker gedanst en lekker geklets met iedereen ik heb het echt helemaal naar mijn zin gehad, kon lekker mezelf zijn en lekker dansen en spelen met de kids die er waren ook samen met Fred en Mara. Wel was er een jongen die Val kende die niet uitgenodigd was, maar die er wel de hele tijd was, die me HEEEEL erg leuk vond!! Ik kon hem niet van me af krijgen. De hele tijd ontwijken en negeren en telkens iets anders gaan doen, maar de Brazilianen hier begrijpen het af en toe echt niet, maar dat heeft me dag gelukkig niet verpest!
Ik heb ook al 2 cadeautjes gekregen, een bodylotion van Val en van Fatima en Fabi heb ik een super leuke CD gekregen van Banda Eva, lekker Braziliaans muziek! Ben ik echt blij mee! Morgen nog een klein feestje hier bij mij thuis als ik klaar ben met werken en dan ben ik weer een jaar ouder en serieuzer!! :)
Wel heb ik mijn familie erg gemist vandaag!

Voor de rest gaat hier alles zijn gangetje!
Ik ben samen met Mara nog een keertje naar een groot Forro concert geweest! Echt heel erg leuk !! Lekker gedanst, goed muziek! Alleen die mannen hier, NIET NORMAAL!! Hahahaha Zijn zowat net die dengue muggen, moet ze echt allemaal van jou afslaan, Mara heeft er nog net iets meer last van dan ik, maar echt waar….wel lekker al die aandacht! Maar het was dus een zeer gezellige avond waarin we geen enkel moment alleen hebben hoeven te staan! :)
Bolivar die moest die avond ook daar werken dus konden we lekker met hem mee rijden. En we mochten ook in de ‘VIP’ naar binnen van een vriendin van hem!:-) LEKKER!!!
De dag daarvoor zijn we naar een zaalvoetbal wedstrijd geweest van Brazilië tegen Ukraine! Ik was erg moe, maar was wel erg leuk! De Brazilianen hebben echt super goed gevoetbald, was leuk om dat te zien!

Hier in Brazilië is het ALWEER feest, Festas Junina, São João (San Juan op Aruba). En dan worden er overal Quadrilhas gedanst, dat zijn typische dansjes van hier voor dit feest, het is bijna even groot al Carnaval, over wordt er gedanst, speciaal liedjes gemaakt voor deze gelegenheid, er zijn ook echt professionele groepen die wedstrijden houden dus erg leuk allemaal! Afgelopen week moesten ook de kinderen van Fabi optreden en ze had me uitgenodigd of ik mee wou gaan. Vond ik natuurlijk heel erg leuk en ben die kant op gegaan. Fabi is erg arm en woont ook echt bijna in de favelas, ik was al een keertje eerder samen met Fatima bij haar thuis geweest toen ze jarig was dus ik wist het al wel, maar dus die kantop gegaan samen met haar. En daarna samen met haar de kinderen , Larissa (6) en Fabricio (9), voorbereiden om naar de quadrilhas te gaan. Heb het haar van Larissa gedaan, vond ze erg leuk! Met z’n allen naar de school gegaan en naar de quadrilhas gekeken, was erg leuk om te zien!! Heel veel herinneringen van vroeger toen ook ik allerlei dansjes danste met San Juan op Aruba. Daarna was het al laat om de bus enzo te pakken dus ben ik blijven slapen. Ik vond het echt een zeer leuke en leerzame ervaring, een hele andere wereld waar je dan inkomt. Zo’n arme familie met al hun gewoontes, om 10 uur s’nachts spelen er daar nog doodgewoon kinderen op straat, overal mensen rondlopen eten, drinken, fietsen. Om 10 uur nog even lekker wat warms eten en dan naar bed. Iedereen in een hangmat, ik mocht op bed omdat ik visite was. Ik vond het echt super leuk en heb veel verhalen gehoord en vond het echt mooi om te zien hoe ze als familie met elkaar omgingen. Mooi, ondanks de armoede allemaal erg blij en gastvrij en alles doen om het zo lekker en leuk mogelijk te maken voor jou. Super! Ben ook echt goed bevriend aan het raken met Fabi en Fatima, beetje lastig nu ik al bijna wegga, maar wel echt mooi!

Ook heeft Fred een flagfootball toernooi gehouden dat een groot succes was! Was heel erg leuk om al die kids bezig te zien en ze deden het goed ook nog!! Ik was echt trots op Fred, heeft hij mooi voor elkaar gekregen!! Mara en ik hebben alleen op die zaterdag een beetje geholpen. Ik vond het echt super leuk en was ook erg gezellig! Fatima en Bolivar waren op hun vrije dag ook nog langs gekomen, erg leuk! De kids vonden het ook echt GEWELDIG!! Fatima had ook nog even een speech gehouden dat ze allemaal erg blij waren met ons en dat we het erg goed aan het doen waren! Heel erg leuk om te horen! Ik was erg trots op ons!

Nou ik ga ermee stoppen!
Tot over iets minder dan een maandje!
X
Yo

  • 23 Juni 2008 - 01:14

    Mama:

    PABIEN PABIEN met je verjaardag, alweer een jaartje wijzer!Een hele fijne dag wens ik jou en ik zal een proost op jou drinken.
    Het klinkt allemaal heel opgewekt en vrolijk en ik hoor wel dat je het enorm naar je zin hebt, veel leert en ervaringen op doet. Ik ben daar HEEL TROTS op.
    Stevige braza

  • 23 Juni 2008 - 01:37

    LOPEZ:

    muhe pabien ainda noh..........great cu bo a pase leuk bo hendenan aya........take care di bo mes

    TCHAU TCHAU

  • 23 Juni 2008 - 14:01

    Yira:

    PABIEN. hieper de piep: hoeraaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
    Ben super blij dat je een leuke verjaardagsfeestje heb gehad.
    Trotse Grote zus, knipoog.

  • 23 Juni 2008 - 15:00

    Fab:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Ik hoop dat je snel weer komt softballen bij twins, we missen je grappen! ;)

    xx Fab

  • 23 Juni 2008 - 17:52

    Melany:

    Happy Birthday to youuu...Leukjes pa scucha algo dibo atrobe..
    Sigi pasa lo mas leuk possible y enjoy di e bon weer aya banda..
    We will keep in touch..
    Kusjess

  • 24 Juni 2008 - 02:05

    Femmie:

    Nogmaals pabien, nog een prettige tijd daar en geniet. Super leuk. Groetjes van Romo & mij doeiiiiiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yonina

Ik ga samen met 2 medestudenten voor 6 maanden naar Brazilie. Daar ga ik in de sloppenwijken van Fortaleza sportontwikkelingswerk doen. Dit werk ga ik doen met de organisatie ARCA.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 17649

Voorgaande reizen:

03 Januari 2008 - 18 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: