Update - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Yonina Sint Jago - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Yonina Sint Jago - WaarBenJij.nu

Update

Door: Yonina

Blijf op de hoogte en volg Yonina

07 Maart 2008 | Brazilië, Fortaleza

Nou heb ik toch WEER een leuk verhaaltje voor jullie !

We zijn met z’n allen ALWEER een weekje naar een mooi plekje geweest. Mooie stranden en….moet ik het allemaal weer opnoemen..??

GRAPJE !!!! hihi

Nee, nu kom ik eens met een verhaaltje met een andere inhoud!
Het echte werk is nu echt begonnen! De afgelopen 2 weken hebben we lessen gevolgd zelf veel lessen gekregen en zijn gisteren echt officieel begonnen met de nieuwe periode van het lesgeven. (oh dit wordt weer een lang verhaal..)

Nou ik zal maar beginnen dat we trainingsdagen hebben gehad van ARCA. Deze trainingsdagen waren we met alle docenten en alle stagiaires van ARCA die daar lesgeven. De eerste dag hebben we eerst een heleboel theorie gehad. We hebben over de methodologie van ARCA gehad en wat ze allemaal van ons verwachten wat betreft de lesinhoud en aan welke ontwikkelingen van het kind we gaan werken. Allemaal zeer interessant! Interessant om een andere denkwijze en werkwijze te zien en hoe ze er hier zo’n beetje mee omgaan. Later die dag hebben we wat praktijk lessen gehad. Super leuk ! Iedereen deed natuurlijk mee, dus erg gezellig en natuurlijk helmaal vol ervoor gaan! En zo leer je natuurlijk iedereen ook weer anders en beter kennen. De tweede dag hebben we alleen maar spelletjes gespeeld! Hahaha Natuurlijk spelletjes met een doel, dan leer je een beetje met wat voor een spelletjes je de kinderen sociale vaardigheden kan aanleren etc etc. Dus niet zomaar spelletjes. Dat is toch de mooiste manier om te leren? En studeren!

Ook heb nu allemaal leuke vooruitzichten wat betreft de dingen die ik hier ga doen! Ik heb afgelopen week samen met Mara veel gedaan om het softbal project hier ook een beetje op poten te zetten. Het gaat allemaal een SUPER toernooi worden! Ik heb elke zaterdag mijn eigen groepje waar ik softbal lessen aan ga geven. Misschien worden het er 2 groepen, maar de inschrijvingen zijn nog niet helemaal rond…dus nog even afwachten. Daarnaast zijn we ook naar een weeshuis geweest van een Belgische Pater. Hij vangt straat jongens op en geeft ze een thuis, eten en scholing. Dus dachten wij, dat is ook een mooie uitdaging om daar een softbal team te gaan trainen om ook mee te kunnen doen aan het toernooi! Dus zijn we daar heen gegaan en volgende week kunnen we waarschijnlijk al beginnen met het geven van de lessen. Daarnaast gaan we ook voor de leraren van ARCA zelf een paar clinics organiseren om ook de leraren mee te laten doen met het toernooi. De budget is ook al helemaal rond, misschien kan ik zelfs ook van een organisatie hier in Brazilië wat geld krijgen, want toen die hebben gehoord wat we gingen doen vonden ze het ook heel erg leuk ! Dus allemaal mooie dingen! Ik heb er super veel zin in!

ARCA is voor het eerst weer begonnen met een nieuw concept en dat houd in dat de ‘Nederlandse’ stagiaires alleen voor een groep gaan staan. Dus zonder een Braziliaanse begeleider. Allemaal heel spannend natuurlijk. Want dan moet je opeens voor zo’n klas staan die alleen Portugees spreekt en dan ook nog wat moeilijkere kinderen ertussen..allemaal hebben ze wel een verhaal. Dus was even spannend! Maar gisteren hebben we dus onze eerste les gegeven. In de ochtend had ik een groep van 7-8 jaar. Nou, eerst gezamenlijke introductie van de nieuwe studenten etc etc…en toen mochten we naar het veldje gaan om te beginnen. Nou ik had een hele les voorbereid natuurlijk en al tien keer de hele les in mijn hoofd uitgevoerd en al tien keer opnieuw naar de lesvoorbereiding gekeken…en toen ik echt moest beginnen wist ik even niet waar ik moest beginnen ! hahaha Maar daarna ging de les verder wel zoals ik had voorbereid, maar ik had de beginsituatie van de leerlingen toch verkeerd ingeschat….er zaten ook nog een aantal bij die nog 6 jaar waren dus het liep niet allemaal erg soepel dus heb uiteindelijk mijn les een beetje veel veranderd hahaha Dus de eerste les was niet helemaal een succes, maar ondanks dat alles was het wel een leuke ervaring! De les daarop had ik een groep 9-10, deze groep is een super grote groep, een groep van 38 kinderen!! Dat ging dus niet echt lukken! Dus hebben we gingen de groep in 2 splitsen. Uiteindelijk was maar de helft gekomen dus hebben Mara en ik samen les gegeven. Deze les had ik beter voorbereid. Ik was erop voorbereid dat het niveau misschien wat lager is en dat er misschien wat jongere kinderen bij zijn. Uiteindelijk was deze les een groot succes! De kinderen vonden het super leuk en ik vind het super leuk! Dus helemaal LEUK! Hahaha
Het gaat wat worden met de groepen die ik heb! Morgen weer een hele dag!

De engelse lessen op vrijdag zijn ook heel erg leuk! Voordat de lessen beginnen ga ik vaak ook lekker even surfen om 7.30 s’ochtends…HEERLIJK! En daarna lesgeven. We hebben met z’n allen een soort van nieuw systeem bedacht om de kinderen wat meer te betrekken bij de lessen en wat meer te motiveren om naar de lessen te komen,want de aanwezigheid is niet altijd helemaal top. Deze week gaan we daarmee beginnen! Dus ben benieuwd! De kinderen op de surfschool zijn ook allemaal erg leuk en erg gezellig!

Nou het bovenstaande verhaal heb ik eergisteren geschreven maar heb helemaal geen tijd meer gehad om het goed af te maken en het op internet te zetten…zo druk heb ik het zelfs nu!

Maar ik zal nog effe een update schrijven.

Ik ben dinsdag weer naar de wijk gegaan en heb mijn softbal project even goed gepromoot (wat een nederlands..:S)! Ik vind het gezellig daar in de wijk de mensen zijn er erg vriendelijk en de leraren zijn ook erg leuk en gezellig! Nou gisteren ben ik weer naar de wijk gegaan om weer lessen te gaan geven. We vertrekken om 7 uur van huis en we zijn pas weer om 6.30 of 7.00 thuis !! Dus we maken hier echt lange dagen en zijn dan na zo’n dag dus ook echt kapot…alleen een lekkere koude douche wil ik dan en SLAPEN! Maar gisteren zijn de lessen weer goed gegaan! De kinderen van 7-8 vonden het dit keer echt erg leuk…heb mijn lessen een beetje aangepast op hun niveau..dus ben maar over vissen en haaien gaan praten in plaats van tikkertje spelen, vonden ze geweldig. 9-10 ging ook goed, alleen is het wel een moeilijke groep. Zitten een paar leerlingen bij die wat extra aandacht vragen, maar uiteindelijk gaat het ook allemaal goed en lekker ! Mijn Portugees gaat nog steeds goed zooruit, wel minder snel, maar het gaat elke dag steeds makkelijker. Mijn perfecte Nederlands gaat ook een beetje achteruit…jammer...hahaha

We hebben nu ook een nieuwe Portugese lerares, Julie. Ze is een Nederlander en heeft ook bij ARCA gewerkt en woont nu al een aantal jaar hier. Onze lessen Portugees zijn nu dus SUPER gezellig!hahaha We praten over alles en nog wat en tussen door wat Portugees! Haha Nee dat lieg ik, maar we kletsen altijd super lang na nog en is erg gezellig! Dus helemaal toppie! Soms komen we in de knoop met wat regeltjes omdat ze het zelf ook niet echt weet en dan blijven we zoeken totdat we het weten, erg grappig!

Afgelopen dinsdag zijn we ook samen met Onno op het strand gaan BBQ’en!! SUPER! In de namiddag toen we klaar waren met al onze dingen zijn we met Onno zijn landrover naar het strand gegaan….buiten de stad, dus echt waar er niemand is…en hebben daar een fikkie gestoken en zijn daar lekker gaan BBQ’en in het donker onder de mooie sterrenhemel….echt mooie momenten maak ik hier mee…! We hebben toen heel erg gezellig zitten praten, eten en drinken. Hele diepgaande gesprekken gevoerd (ja hoor soms kan ik dat best :D wel met af en toe grapjes er tussen door hihi) heel erg interessant.
Zeer gezellige avondje gehad !

Ook zijn we naar een concert van Natiruts geweest. Een reggea band van Brazilië. Het was in een of andere club voor rijke lui en had dus ook een dresscode. Wij heel nikswetend natuurlijk daar naartoe. Toen we daar aankwamen kwamen we er dus achter dat je er niet met havajana slippers naar binnen komt…je raad het al…we hadden alle drie havajanas aan!! Michelle, Chris (een vriend van michelle), Bruno (collega michelle) en victor waren allemaal mee en die wisten het wel en hadden dus schoenen, maar waren het toch allemaal vergeten te melden. Eerst dus eruit gestuurd…daarna zijn we toch weer naar binnen geroepen en toen moesten we even wachten want toen ging er een van de bewakers met ‘de man’ praten om te kijken of we dan misschien toch wel naar binnen mogen…na een beetje heen en weer te kletsen i het ons dan toch gelukt !! yeah ! Dus wij naar natiruts! Was een hele mooie club en natiruts was ook the bomb! Maar de sfeer vond ik iets minder…er werden naast mij gewoon wat lijntjes opgesnuift, en achter mij marconja (weed) gerookt en LSD gebruikt..dus niet echt mijn ding…maar ondaks dat was het daar wel erg gezellig !

Volgens mij waren dat weer mijn verhalen voor nu.

Nou als er weer wat updates zijn horen jullie het wel !!
Ik ben hier trouwens al 2 MAANDEN !!!!!!! Wat gaat het toch snel! Ben al op een derde van mijn grote avontuur!

Nou…doeg !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Muitos beijos e ate a próxima vês !







  • 07 Maart 2008 - 02:14

    Mama:

    Jeetje wat weer een heerlijk lang verhaal, en dat tijdens het inpakken van mijn koffer en goed nadenken wat ik allemaal beslist niet mag vergeten. Ik ga nu verder met de koffer en hoor gauw van je. Morgen ga ik naar het koude kikkerlandje, naar mijn lieve kinderen. Helaas zal ik jou missen maar met deze verhalen en jou in gedachten zal je er zeker bij zijn. Love you! Tot gauw weer en blijf vooral genieten, dan geniet ik ook samen met jou.XXXXX, muah........

  • 07 Maart 2008 - 02:19

    Femmie:

    He, he eindelijk wordt er een beetje gewerkt. Daar kwam je toch voor??? Heel veel groetjes van ons en geniet er van. liefs Romo & femmie

  • 07 Maart 2008 - 07:37

    Master Yira!!:

    Zus, leuk je lange verhaaltjes. Kan niet meer wachten tot 21 april. Heb zo'n zin om samen met jouw al die leuke dingen mee te maken. Het is hier alleen maar dingen regelen en werken en niksen. En daarbij is het weer, blegh.
    Genietse nog!!,

  • 07 Maart 2008 - 10:49

    Ms. B:

    Hi Yonina,
    Finally! Awor bo sa kon e ta pa duna les y kon fastioso bo mes tawatata(hi,hi) Si bo mester mas material pa inglis y cu wega lagamisa y mi lo mail nan pabo. Ta leuk pa tende cu bo ta pasando bon. Bytheway mi ta kere cu bo sa si bo bai un reggae concert bo ta bai hanja hende ta huma weed y ta usa toch? Mi ta contento di tende cu esey no ta bo kos. Anyway lagami sa si bo mester algo extra y leuk di tende cu tur cos ta bajendo bon y cu bo ta traha. porfin! Mi a hera kita for di mi trabao bai biba na Brasilia ja cu trahamento ta parce cu ta fun so(hi,hi)
    groetjes y tot schrijfs bek

  • 07 Maart 2008 - 13:49

    Melany:

    Hey Jonina..
    Ik dacht het al dat je ons allemaal niet meer updated!! Grapje..
    Mi a hanja falta di lesa bo avonturen nan, mi ta enjoy Brazil parew cu abo door di lesa tur loke bo ta maak mee, dimes cu bo ta druk mi por imagine cu bo ta hopi druk..But having fun, dus esey ta mas importante.

    Veeeeell kusjes,
    Mel

  • 07 Maart 2008 - 19:10

    FlooR:

    Hi Yonina,
    Van de week nog even aan je gedacht, ik dacht bij mezelf dat is even geleden dat ik iets van je heb gehoord!... want de komende periode krijg ik het 4e jaars groepje die jij vorig jaar les hebt gegeven met Yassine, Josef, Tarik en consorte! VANDAAR!!!!
    Klinkt weer super!!! Je verhaaltje, wat een levenservaring! Veel succes met de lesjes en veel plezier met genieten (ook heel belangrijk!!)

    GrtX
    FlooR

  • 07 Maart 2008 - 20:12

    Brendita!!!:

    Holaa Chicka!!!
    Todo bien? Je bent dus ook hard aan het werk?!! Goed bezig!
    Hoe gaat het met je Portugees!?
    Welke datum kom je eigelijk terug naar Nederland? En heb je al veel voor school kunnen doen?
    Hoe gaat het met surfen???
    Volgende week gaan we met de groep naar Panama! Heb er nu al zin in! Ben kapot van het lesgeven. Iedere ochtend van 7 tot 12 uur. Maar het lesgven op z´n spaans gaat veel makkelijker dan verwacht.
    Klix en Tino heb ik nog niet gezien. Maar hun wonen ook wel een eindje weg, helaas!
    Heel veel succes daar nog en have fun!!!

    x Brenda


  • 08 Maart 2008 - 15:33

    Sebas:

    Hey nichtje,

    Je had al gewaarschuwd dat het een lang verhaal zou worden en hebt je aan je woord gehouden. Maar klaarblijkelijk maak je daar zoveel mee dat je het wel op moet schrijven. In ieder geval goed om te horen dat je je daar vermaakt en het les geven/krijgen je bevalt ;)

    Veel plezier nog voor de komende tijd!
    (met de BBQ/surfen/lessen en dergelijke)

  • 09 Maart 2008 - 16:19

    Nelly:

    Hoi Yonina,

    Je moeder Yira Yavell en oma zijn hier bij mij. Ze vertelden me net over je web side, dus ik kan niet wachten om je een briefje te sturen. We hebben het hier heel gezellig.Mama met Yria zijn met eten bezig, ik mag jou een briefje sturen, goed geregeld he. Oma zit naast me en kijkt of ik goed naar jou typ. Ik lees dat je een fantastische tijd hebt in Brazilie. Je doet geweldig werk, ik bewonder je erg, dat je dit aandurft. Je vindt ook nog tijd voor jezelf, dat is erg belangrijk, vooral omdat het denk ik toch wel indruk maakt. Ik kan nu ook geregeld je web side lezen, dus ik ook wat terug schrijven. Yawell zegt net dat je goed moet kijken naar Braziliaanse gerechten, dus wanneer je terug bent moet je voor de familie koken, ik kom dan ook reken maar en oma natuurlijk ook, dat snap je. Oma, Corrie en ik gaan op 30 mei Aruba onveilig maken, ik weet niet of je dat al weet, maar ik moest je dit van je moeder schrijven.Dus als je in de krant leest, dat er meiden op Aruba het van het eiland afgestuurd zijn, is dat je lieve moeder en je dierbare (ahum) tantes.Het ruikt hier heerlijk, dus ik kan gerust nog even met jou praten.
    Ik moet van je moeder zeggen, dat ze zich hier goed vermaakt en dat ze eindelijk weer eten kookt, zie je wel hoe goed het is dat ik haar aan het koken heb gezet, ze is spaghetti aan het maken. Nou Yonina ze roepen me nu, dat ik tafel moet dekken, dus helaas moet ik afsluiten, groetjes van ons allemaal en tot schrijfs. Nelly.

  • 11 Maart 2008 - 02:59

    Evy:

    Jeetje, wat een lang verhaal zeg! Je kan een boek helemaal vol schrijven met al de avonturen die je daar meemaakt :P hahaha...sigui pasa dushi :) groetjes!!!


  • 19 Maart 2008 - 10:28

    Alladin:

    Oiiii moçinha!

    Bom pra ouvir que vc esta finalmente comecou de fazer alguma coisa. Eu pense que era só curtir aí com Arca! Já fala melhor portugues do que eu? ;-)
    Ik weet niet of je het al wist maar ik ben aangenomen voor de stage voor volgend jaar! Ik ben dus nu aan het begin van waar jij middenin zit! Heb je nog tips? Ze vertelde mij dat jij het allemaal goed en snel geregeld had.. Como???
    Beijoss!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yonina

Ik ga samen met 2 medestudenten voor 6 maanden naar Brazilie. Daar ga ik in de sloppenwijken van Fortaleza sportontwikkelingswerk doen. Dit werk ga ik doen met de organisatie ARCA.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 17904

Voorgaande reizen:

03 Januari 2008 - 18 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: