Eerste les bij Pater Jan. - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Yonina Sint Jago - WaarBenJij.nu Eerste les bij Pater Jan. - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Yonina Sint Jago - WaarBenJij.nu

Eerste les bij Pater Jan.

Door: Yonina

Blijf op de hoogte en volg Yonina

12 Maart 2008 | Brazilië, Fortaleza

Vandaag een kort berichtje!

Vandaag hebben Mara en ik voor het eerst les gegeven aan de kinderen van het weeshuis.
Nou we kwamen daar aan met de kombi (volkswagenbusje) van ARCA (we werden door Kid gebracht). Er zaten toen 3 jongens wat rond te hangen en hebben maar voor Pater Jan gevraagd, maar....die was er niet. Toen hebben we maar wat dingentjes gevraagd aan de schoonmaakster daar en die kon ons vertellen dat er ongeveer zo'n 10 jongens zouden komen....ok...dus even wachten tot die er zijn.

Na een aantal minuten kwamen ze 1 voor 1 binnen druppelen. Ze waren allemaal heel erg afstandelijken erg schuw. We wouden hun namen opschrijven enzo en er bleven toch een paar op een afstand. Een heel andere sfeer dan bij de wijk. Het zijn echt zwaar beschadigde jongens.

Nou nadat alle namen waren opgeschreven zijn we met z'n allen naar het veldje gelopen. Zo'n 5 min lopen. Nou dan loop je daar met z'n tweeen en nog 10 jonge jongens van leeftijd 9 tot 17 jaar. Het ging heel even door mijn hoofd dat het nog best gevaarlijk kon zijn want we waren daar echt alleen, maar was maar eventjes. Ik heb geprobeerd een beetje te praten met wat van de jongens en was best ok.

Nou dan maar beginnen met de les! De les ging in principe heel erg goed. Mijn verwachtingen waren niet erg heel erg hoog dus ging allemaal prima. Het is erg moeilijk om telkens de groep bij elkaar te krijgen en om de aandacht van hun allemaal tegelijk te krijgen. In nederland als je afspreekt dat als je fluit iedereen bij elkaar komt, dan komen ze, hier is dat toch weer net iets moeilijker allemaal. Het komt wel, alleen wat langzamer! haha Maar daar stoor ik me niet aan dus was helemaal prima!De jongens vonden de les ook allemaal leuk, tenminste dat hebben ze gezegd. Dus volgende week zullen we wel weer zien.

Er waren een aantal jongens die geen shirtjes hadden tijdens de les en we hadden geen ijsjug waar water in kon, en het is er SUPER warm en staat veel zon. Dus de volgende keer probeer ik wat shirtjes e regelen en op zijn minst een paar flessen water mee te nemen, dankzij de sponsors die ik allemaal heb gekregen kan ik dit ook gaan doen voor de kids!!

Nou na de les weer gezellig allemaal terug lopen, wat water drinken toen we terug kwamen en toen moesten we de bus terug naar huis nemen. We wisten niet precies welke dus ging er een jongen met ons mee, Joao. Super leuke jongen, hij heeft ons naar de halte gebracht hij heeft daar in de zon met ons gewacht en hij heeft gezorgd dat we de goede bus namen! We hebben ook wat met hem gekletst. Van Pater Jan hadden we al gehoord dat deze jongen een hele slechte verleden heeft...maar dingen die je je echt niet kan bedenken. Hij is 14 heeft al een stuk of 5 tatoages overal, drug verleden etc etc (ik weet niet of het de bedoeling is om deze informatie allemaal te geven dus hou ik het maar globaal :)) Maar te erg voor woorden en dat zo'n jongen het toch nog allemaal oppikt en weer naar school gaat en weer een beetje lekker bezig is...heb er echt bewondering voor!

Nou het was dus weer een super spannede dag geweest en weer veel meegemaakt !!

Het is uiteindelijk toch weer een best lang verhaaltje geworden! hahaha

Nou lieve mensjes !!
Tot horens weer !!

Muito beijos e abracos !



  • 12 Maart 2008 - 07:11

    Mama:

    WAUW..................., ik heb bewondering voor jullie om iets te doen voor deze kinderen!!!
    Ik ben even sprakenloos en weet niet hoe te reageren
    Zal even vertellen dat ik Rocky en Sara een botje gegeven heb en dat ze daar nu heerlijk rustig mee bezig zijn en ons met rust laten.

    Dikke kus, Mama.

  • 12 Maart 2008 - 11:35

    Janny:


    Hallo yonina,
    Wat een goed doel hebben jullie voor ogen om deze jongere aan het sporten te krijgen in team verband. SUPER maar pas wel goed op jezelf.

    groetjes Janny

  • 12 Maart 2008 - 23:32

    Peter:

    Super ... Super Yonina,

    Als je terug komt zullen we je voortaan SUPER WOMAN noemen.

    Elk onsje wat je hun meegeeft is gewonnen. Super job !!

    Met voldoening kan je later terug kijken op deze tijd.

    Groetjes.. (Super Groetjes)
    Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yonina

Ik ga samen met 2 medestudenten voor 6 maanden naar Brazilie. Daar ga ik in de sloppenwijken van Fortaleza sportontwikkelingswerk doen. Dit werk ga ik doen met de organisatie ARCA.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 247
Totaal aantal bezoekers 17905

Voorgaande reizen:

03 Januari 2008 - 18 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: